Goda brödet

Nybakat bröd är riktigt gott.
Tyvärr är det sällan man hinner baka efter jobbet.
Men med detta receptet som jag fått av min granne, Therese så funkar det.
 
Ett ljust och gott bröd som tar lite mer än en timme att baka,
Snabbt och inte så mycket väntan.
Det som tar längst tid är att vänta på att det skall svalna.
Men ljummet bröd så smöret smälter är väldigt gott, så vänta bara tills det svalnat något!
 
Här kommer receptet.
 
 
Snabba brödet,
 
50g jäst
1 tsk salt
4dl vatten, fingervarmt
11-12dl vetemjöl spara lite till utbakningen
 
Gör en deg i matberedare eller assistent
 
Jäs degen i 10-20 min
 
Dela degen i två delar
Forma till brödkakor.
Låt jäsa på plåt i 25 minuter 
 
Grädda i 15 min i 225 grader
 
Låt svalna under bakduk
 
 
 
Denna gången blev det en enda stor fläta på tvären på plåten.
Jag strödde på lite sesamfrön med.
Gott och enkelt.
 
Ett av de bästa brödrecepten om man vill baka snabbt jäsbröd.
Tack Tessan för receptet!
Petra.

Kommentera här: