Gröna tomater

I slutet av september plockade jag av alla tomater på mina
tjuvplantor som bott ute nästan hela sommaren.
Jag bestämde mig för att, då en solig söndag i slutet av september plocka
alla tomater. Både de gröna, gula, röda och mörklila.
Massor av vackra färger samsades i den stora skålen.
 
 
Jag googlade efter ett recept på någon form av chutney och hittade ett som jag fastnade för!
 

Chutney på gröna tomater

600 g gröna tomater

1 stor gul lök

3 vitlöksklyftor

1 äpple

2 cm av en bit färsk ingefära

1 liten het chilifrukt, typ piripiri

1 kanelstång

1 dl äppelcidervinäger

1 ¾ dl ljust muscovadosocker, eller annat brunt socker

en aning salt

Gör såhär

Tvätta tomaterna och skär dem i kvartar. Finhacka lök och vitlök. Skala äpplet och tärna det fint.

Finhacka färsk ingefära och chili. Gillar du hetta tar du hela chilin annars halverar du den och skär bort mellanväggarna där det mesta av styrkan sitter.

Lägg alla ingredienserna i en kastrull eller gryta och koka ihop till en ganska fast marmeladig konsistens. Det tar tid. Räkna med nästan en timme på lagom småputtrig värme. Häll upp i väl rengjorda burkar. Jag diskar först och låter burkarna stå en god stund på 100 grader i ugnen innan jag häller i den heta chutneyn.

Receptet funkar bra att koka som dubbel sats om du har ett stort behov av kryddig hösttröst och en hel del gröna tomater att rädda. Men obs allt ska inte dubblas. Det räcker gott med 4 vitlöksklyftor och en kanelstång.

Jag valde att ta i lite extra mycket chili och kanel!

 
När jag tittar på bilden kan jag känna ännu doften som spred sig i köket den där eftermiddagen!
Vackra tomater som jag odlat alldeles själv!
När chutneyn var kokt stod den på spisen och svalnande!
 

Sedan skulle chutneyn förvaras svalt i cirka två månader innan den var "mogen"
Ikväll har vi provsmakat min tomatchutney till grillad korv!
Grillade korv i kaminen, det är så gott och mysigt!
 
Chutneyn var verkligen god, söt, lite kryddig och min alldeles egen på mina egna tomater.
Kanske därför den smakar extra bra!
 
Tur jag har många burkar i kylen!
 
Detta är en av alla de roliga sakerna med att odla.
Att få njuta av egen skörd.
Petra
 

Kommentera här: