Nybilsfika

På jobbet är det tradition och näst intill ett tvång att bjuda på "nybilsfika".
Nybilsfika bjuder man på när man köpt ny bil.
Imorgon kombinerar vi fredagsfikan med min nybilsfika.
 
Så ikväll har jag bakat.
Det blev kladdkaka med minimarshmallows. 
 
Här kommer receptet.
 
 100 g smör
 ägg
 3 dl strösocker
2 dl vetemjöl
 1 dl kakao
 1 tsk vaniljsocker
 
GLASYR
 100 g mörk choklad
 1 dl vispgrädde
 
TOPPING
 1 dl minimarshmallows, gärna pastellfärgade
 
Sätt ugnen på 175°. Smörj en form med avtagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Smält smöret i mikro eller i en kastrull.
Rör ihop ägg och socker i en skål.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten
Tillsätt det smälta smöret och rör ihop.
Häll upp smeten i formen och grädda mitt i ugnen 18–20 min.
Låt kakan svalna helt. 
Hacka chokladen grovt.
Koka upp grädden och lyft kastrullen från värmen.
Lägg i chokladen och rör tills den smält.
Täck kakan med glasyren och strö över marshmallows.
Korta ner ugnstiden till 15–18 min om du har en större kakform (ca 26 cm).
 
Så här ser den ut!
 
 
Nu hoppas jag att nybilsfikan blir uppskattad imorgon.
Det är fredag imorgon i vilket fall som helst.
Det är skönt.
 
Kram P ❤ 
1 Anna Törngren:

skriven

Det låter fint det med nybilsfika och kakan ser så god ut!

Kusinkramar

Svar: Den var riktigt god! Och alla jobbarkompisar tyckte det med. Kram till dig
Petra Svensson

2 Anonym:

skriven

Ser riktigt smarrig ut 😃 Ha en trevlig helg! Kram Ing-Mari

Svar: Det samma. Kramar från mig
Petra Svensson

3 visells.blogg.se:

skriven

Synd att man inte jobbat hos er. Kram

Svar: Ja, tänk vilket team vi hade varit om vi jobbat ihop (igen) Kram
Petra Svensson

Kommentera här: