Blodmåne, morot och en massa purjo!

Såg ni månen i natt?
Vi ställde klockan och såg precis när månförmörkelsen började vid 03.00.
Sen sov vi en stund, var uppe och kollade igen och somnade om.
Ställde klockan på 04.40 och kollade på blodmånen.
Så vacker och häftig på samma gång.
Knäppte tyvärr ingen bild!
 
Idag blev det vegetariskt till lunch.
En perfekt soppa tillagad på morötter, lök och chili från egen odling.
Så himla god att jag måste dela med mig receptet.
 
Het Morotssoppa
 
1 kg morötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 små chilifrukter
1 klick smör
2 hönsbuljongtärningar
1 liter vatten
Salt & peppar
3 dl grädde.
 
Fräs grovhackade morötter, lök, vitlök och chili i en klick smör.
Häll på 1 liter vatten och buljongtärningar och låt koka i cirka 20 minuter.
När morötterna är mjuka hälls grädden i.
Mixa sedan soppan helt slät och smaka av med salt & peppar.
Servera soppan med en klick creme fraiche eller turkisk yoghurt.
 

Idag har vi skördat all purjolök som var kvar i odlingslådan.
Massa god krispig lök har tvättats och rensats och skurits.
Nu ligger de tre stora påsar i frysen.
Perfekt till hösten och vinterns grytor och soppor.
 
 
En enda fröpåse för en tia och en del omvårdnad under sommaren gav oss all den här
fantastiska purjolöken.
 
Nu kvällskaffe och Kockarnas kamp på tv.
Veckan är igång.
Kram P
 
 
1 visells.blogg.se:

skriven

Den ska jag prova, ser smaskigt ut. Kram

2 Yvonne:

skriven

Låter gott med den soppan! Jag har aldrig odlat purjolök, men köper och fryser när det är bra pris. Härligt att få så mycket egen fin purjo.
Jag var också uppe i natt och kollade på månen. Gick ut ett par gånger, för dåligt klädd så jag frös och skakade ett tag. Men visst är det mäktigt att få se naturens begivenheter.
Ha en fortsatt fin vecka! Kram

3 Anna Törngren:

skriven

Oj vad god soppan verkar!
Purjolök uppdragen från frö har jag aldrig provat, tar det inte väldigt lång tid...alltså man måste väl så den supertidigt?
Har nån gång provat köpa småsmå i plantbox men nästa år kanske det få bli från frön för här är jorden rikare och djupare.

Kramar till dig
från mig

Svar: Jag sådde purjon när jag sådde alla de andra grönsakerna i mitten av maj. Testa nästa vår! Kram
Petra Svensson

Kommentera här: