Pumpapaj

I helgen testade jag att baka paj på pumpa för första gången.
Har länge velat prova detta och nu är det gjort.
Köpte en Butternutpumpa och sen var det bara att sätta igång.
 
Hittade ett bra recept som kommer här.
 
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
 
Pumpapaj
 
Pajdeg:
 
100 g smör
2 msk vatten
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
0,5 tsk kanel
 
Fyllning:
 
2dl vispgrädde
3 st ägg
400 g pumpakött, tärnat ( jag tog butternutpumpa som sagt )
1,75 dl råsocker
0,5 tsk kanel
0,5 tsk mald ingefära
 
Till servering:
Vispad grädde och blåbärssylt
 
Gör så här:
Blanda snabbt samman pajdegen i en matberedare. Klä en pajform med löstagbar botten.
Nagga botten och ställ pajdegen kallt i 30 minuter.
 
Sätt ugnen på 200 grader, förgrädda pajskalet i 15 minuter
  i mitten av ugnen.
 
Fyllning: Sjud pumpaköttet i lite vatten i cirka 15 minuter.
Låt rinna av i en sil.
 
Mixa pumpaköttet och blanda i de övriga ingredienserna.
Häll fyllningen i pajskalet och grädda i mitten av ugnen i en timme.
 
Servera pajen ljummen med lättvispad grädde och blåbärssylt.
 
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
 
Glömde tyvärr ta en bild på den goda pajen som tog slut samma dag som jag bakade den.
Så jag lånade en bild på nätet.
 
 
Nu vet jag hur det smakar med pumpapaj.
Detta kommer jag garanterat baka igen.
För den var supergod.
 
Trevlig kväll,
Kram P♡

Kommentera här: