Tillfixad

 
 Igår och idag har vi fixat i trädgården.
Riktigt välbehövligt efter många dagar med höga temperaturer och sol.
 
Idag blev det gräsklippning och massa vattnande.
 
Igår röjde vi rejält däremot.
Buskar ansades och fick nya lite mindre former.
Lönn, Kornell, Aronia, Ek, Smällspirea och Rosenhallon blev lite mindre i omfång och höjd.
 
 
Rosenhallonet från moster Asta växer och blir störe för varje sommar.
Älskar denna busken.
 
På baksidan rensades trädgårdsdammen och stenlandet runt om.
Alla små och stora ogräs åkte väck och dammväxterna som blommat över fick en klippning.
 
 
I det stora perennlandet intill dammen rensade och klippte vi bort mängder.
Aronian höll ju på att kväva rosen Rosamundi. Den lilla Eken som kom hit med jordmassorna vid husbygge och trädgårdsanläggning 2007 blev klippt för första gången.
 
 
På vår ena gavel blommar mormor & farmorblommorna som allra bäst just nu.
Blandat med mina Dahlior som jag så nogsamt övervintrar torrt och lagom varmt varje år.
Några är inköpta i Holland av mamma och pappa. Så de är jag extra rädd om.
Nu är snart alla utslagna.
Skall knäppa bilder på dem då.
 
 
 
I våras blev ju flaggstången med rabatt om man säger så.
Vi grävde ett alldeles runt land där jag bestämt att jordgubbsplantor skulle få samsas med annueller.
Alltså ettåriga små finingar som man bara kan njuta av här och nu.
Blev rätt bra måste jag säga.
 
 
Grönsakslandet är än så länge riktigt fint trots torka och stark sol.
Det enda som inte "vill sig" är vår dill. Brun och trist är den.
Blir inga dillkronor till kräftorna där inte!
 Men allt det andra är ju jättefint som tur är och då kan jag leva med brun dill.
Grönkålen bor i tält hela sommaren!
 
 
Ikväll passade jag på att plocka krusbär på en av våra två buskar.
Massor av stora söta bär har det blivit i år.
 
 
De nyplockade bären hamnade direkt i frysen.
Tänker koka saft på dem någon dag (när kvicksilvret inte klättrar över +25) med vaniljstång och lite mynta.
 
 
Det är bra härligt med en egen trädgård tycker jag!
 
Natti Natti,
Kram P♡
 
1 Yvonne:

skriven

Så fint ni har det med alla blommor och härliga grönsaker!
Ha det fortsatt fint i värmen!
Kram

Svar: Tack! Ha det gott du med. Kram.
Petra Svensson

Kommentera här: